بهینه سازی مصرف انرژی در الکتروموتورهای صنعتی

بحث انرژی از دو دیدگاه اقتصادی و زیست محیطی حائز اهمیت است. بهینه سازی مصرف انرژی به این معنی است که بتوان با استفاده از تجهیزات و با مدیریت بهتر همان کار را ولی با مصرف انرژی کمتر انجام بدهیم.

صرفه جویی انرژی می تواند با استفاده از تجهیزات بهتر نظیر : عایق بندی مطلوب، افزایش راندمان سیستم های حرارتی و بازیابی تلفات حرارتی بدست آید از طرف دیگراعمال مدیریت انرژی، به منظور درک سیستم های موجود و طریقه استفاده از آنها: میتواند در کاهش مصرف انرژی نقش مهمی داشته باشد. در سیایست گذاری انرژی باید سازمان ها رویکرد سیستمی داشته باشند. برای مثال در بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی هدف تنها با کاهش هزینه های انرژی یک یا چند الکتروموتور مشخص نیست، بلکه باید آثار اقدامات مورد نظر روی سایر سیستمها نیز به دقت مورد توجه قرار گیرد. در یک بنگاه اقتصادی صرفه جویی انرژی میتواند موجب برتری رقابتی بنگاه گردد.

در اغلب بخشهای صنعتی انرژی الکتریکی مهمترین منبع انرژی صنعت به شمار میرود. از آنجا که موتورهای الکتریکی، مصرف کننده اصلی انرژی الکتریکی در کارخانه جات صنعتی می باشند، لذا بهینه سازی مصرف انرژی در موتورهای الکتریکی که موضوع مقاله است از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود. برای درک اهمیت بهینه سازی مصرف انرژی به این مورد اشاره می کنیم که اگر راندمان موتورهای الکتریکی القایی موجود در اروپا تنها تنها به میزان 1% افزایش یابد، هزینه مصرف انرژی الکتریکی به میزان 1.6 میلیارد دلار در سال کاهش خواهد یافت.

نتیجه گیری نهایی

آمار منتشر شده از سوی وزارت نیرو نشان میدهد در سال 1373، 38.5% از کل انرژی الکتریکی مصرف شده در ایران توسط موتورهای الکتریکی بوده است. البته این میزان در کشورهای صنعتی تا 65% میرسد و شاخص خوبی برای نشان دادن سطح صنعتی شدن یک کشور می باشد.

پاسخ خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *